Träningsdvalan

Nu är vinterträningen faktiskt igång. En lång träningsperiod är vad jag är mitt uppe i och det känns att jag verkligen ha kommit upp till den träningsnivå jag önskat. Jag ligger och tränar mycket och långa pass nu, så för tillfället känns det tungt i kroppen. Men min förhoppning är att jag ska komma ikapp snart och det ska kännas lika naturligt som allt annat. Ljuspunkterna i min träningsplanering är styrkepassen och C2-passen. Styrkan går framåt rejält. Den senaste tiden har jag tränat tungt och resultatet är långt bättre än vad jag hade räknat med. Mit mål är att bänka 100kg nästa säsong och jag tror att jag kan klara det med rätt fokus.

C2 med Tobias Antonsson från VKF och elev på Kanotgymnasiet, går bara framåt. Vi bestämde oss för ett par månader sedan att börja träna C2 på en seriös nivå. Sedan dess har vi fått bra stöd från Kanotgymnasiet iform av coaching samt material. Vi har både mycket att jobba på, både individuellt som tillsammans. Mycket av vårat fokus ligger just nu på att bara lära känna varandra bättre, förstå hur vi tänker och bli bättre på att kommunicera. För just nu är den största utmaningen att vi tänker lita olika iform av linjer. Men det är sånt här som är så rolit med C2 och det är alltid lika kul.

K1 träningen går bra, även om det inte går lika bra som de två tidigare nämnda. Jag lär mig otroligt mycket på de teknik pass jag har med Kanotgymnasiet och det är kul när man känner att man får till passen. Men många utav passen på sista tiden har varit lite tunga, där paddlingen inte riktigt flyter på. Jag har diskuterat detta en del med min tränare. Själv har jag kommit fram till att jag behöver fokusera lite mer på mina positioner i kanoten. Tanken är att jag ska bli mer snärtig och stabil i kanoten, vilket jag tror ska generera i stabilare åk som framför allt är snabbare.

Nästa vecka är det testvecka. Tung styrka, Cooper-test, 1500m paddelmaskin och 8-test. Jag och Tobbe ska dessutom prova 8-tester i C2 för första gången. Jag tror till och med det är första gången KG gör det. Mina förväntningar är höga!

Nedan är video från lördagens träningspass...

Kommentarer

Populära inlägg