Latissimus dorsi

Spännande är det med muskler! Att lära sig använda ens kropp till dess maximala potential innefattar att steg ett lära sig kontrollera sina muskler var och en för sig. Steg 2. Jag har ingen aning, men det är säkert coolt det med! 

Under en livstid blir man givetsvis bättre på att lära känna sin kropp. Har man utmanat sig väl under åren blir man duktig på att kontrollera den. Det ter sig oftast tydligast vid nya utmaningar. Alla har hängt runt den där personen som oavsett vart man är eller hur konstig utmaning så verkar det som att den där personen har en talang för precis allting. Det ser bara korrekt och lätt ut från början. Det handlar förmodligtvis om att han/hon har tränat mycket mycket mer än du på att utmana sig och testa nya saker. Personen i fråga har god kroppskontroll.

En OS atlet i världsklass brukar oftast ha ganska god kroppskontroll. Ibland är den väldigt begränsat utmanad. Testa kasta en fotboll till nån duktig idrottare, eller be han/hon balansera en pinne på fingret eller göra olika kombinationshopp-övningar så avmantlas antingen det nakna barnet eller så uppvisas en väldrillad, vältränad kropp. Att öva sina färdigheter och lite mer ska inte underskattas! Den mest allsidiga, genomtränade idrottare, vad jag har sett, är den som kan hålla en stabil hög nivå på toppen. 

Jag då. Jag är duktig på mycket, men det här med kroppskontrollen jobbar jag fortfarande mycket på. Man lär sig nåt nytt hela tiden, kanske kommer man göra det hela livet. Men ett steg närmare målet tog jag för nån vecka sedan när jag upptäckte vilken kontroll jag fått över min lats, latissimus dorsi. Jag har helt enkelt inte tränat den så mycket då jag inte riktigt tidigare lärt mig fullt ut aktivera den. Men under året som gått har min axelrehab tillåtit mig bygga från grunden. En större kontroll har formats, vilket har fascinerat mig under mina pass i gymmet och forsen. Nya verktyg och styrkor finns numera till mitt förfogande vid problemlösningar i kanotslalomens fantastiska värld! Det känns jättekul!

Än så länge har jag inte gjort några tester på ett tag så jag kan inte säga hur mycket snabbare saker och ting går, men det känns åtminstone bra och kanske väcker det ännu ett intresse för min träning. Skillnad kan jag i alla fall konstatera på gymmet. Antal chins och viktpålägg har gått framåt ganska snabbt på sista tiden. Chins! Det är hårt det! 

Kommentarer

Populära inlägg