Aktuellt inom Kanotslalom

Hej, shit, det var länge sen jag skrev nåt överhuvudtaget! Om ni har följt mig tidigare så vet ni att jag skriver om min elitsatsning inom Kanotslalom, då vet ni också att det här året fick sig en törn i våras när jag drog axeln ur led och har sedan dess spenderat hela den spännande säsongen med att rehabilitera mig. Inte direkt det jag hade planerat…
tommy vince SC5 2013
Tommy Vince på SverigeCup 5 2012. Foto: Fredrik Wahlén

Nu är jag dock i slutet av min rehab och i början på min form för 2014. Jag har full styrka i axeln och det enda jag ska jobba med nu är få upp rörligheten i ett läge som är väldigt konstigt. Ni vet om ni försöker ta tag i handen bakom ryggen, en arm ovanför huvudet och en runt nerifrån. Den har jag för tillfället lite svårt med på höger. Jag nuddar fingertopparna, men kommer inte längre. Så det ska det jobbas på. Min sjukgymnast, otroligt hjälpsamma och skickliga Olle Pettersson på Rygg&Ledkliniken har gjort ett fantastiskt jobb med mig. Olle gick utom sig när han till och med vid ett par tillfällen har träffat mig på semester och ledighet för att försäkra sig om att jag är på rätt bana. Jag är otroligt tacksam och det har alltid varit kul att jobba med gänget på Rygg&Led.

Förutom den lilla detaljen på höger rörlighet så är paddling riktigt bra. Jag började förra veckan känna att jag har sjysst tryck i paddeln. Det var första gången sedan skadan. Jag har dessutom bytt upp mig i samma veva till större paddelblad. I början var det konstigt. Jag var skadad och svagare än någonsin och då passar jag på att byta… det finns en tanke där. Men det gick fortare att bygga den styrkan som krävdes. Jag fick jobba hårt på bål och genomsyrande styrka i de muskler som ska föra mig framåt. Med detta fokus så gick det fort. 3 månader senare och paddeln känns riktigt bra, en RAAB XX12 och kroppen börjar nå en accepterad nivå av stark, dock långt ifrån där jag behöver vara.


Min plan är att det dröjer ytterligare 3 månader innan jag är i mitt livs form igen. Men då jäklar kommer det verkligen vara mitt livs form med råge. Starkare, snabbare, och mognare, ojojoj det kommer bli kul nästa år! :)

Kommentarer

Populära inlägg