Nyköpings Fors Elit

Sista filmen ur Wahlén Futures serie. Det är kul att det har varit så mycket video från det här lägret, både från oss här i Nyköpings Fors Elit (NFE) och Centrum för Excellence (CFE) i Falun. Jag tror att det är kul för våra uppkommande ungdomar att se hur vi har det. Jag tror att de kan vara inspirerande och motiverande, det kände åtminstone jag när jag kollade på paddelvideo i början. Det var även på den tiden en rejäl bristvara, något som har förbättrats markant de senaste åren. 
Att slalom marknadsförs är viktigt för sporten, internt och externt. Viktigast av allt är nog det interna. Ungdomar som kommer till Nyköpings Forspaddlare och prövar på forspaddling kommer någon gång under den nästkommande veckan med all säkerhet, om de tycker det är kul, att google forspaddling/kanotslalom. Mitt mål är att det ska vara lika spännande som att google snowboard/skidåkning. Och även om vi har en bra bit kvar och ligger efter en hel del på budgetfronten, så kan man gott konstatera att det idag finns över 200 videos producerade av kanotslalom-atleter, om kanotslalom, såväl som annan kompletterande paddling. Det är väldigt kul! Ungdomarna kan förmodligen ägna hela den första veckan åt att kolla på filmerna innan de kommer tillbaka för att paddla lite mer! Det som gör det ännu mer unikt är att de förebilder som "starrar" dessa videos är även samma personer som möter, hälsar och tar emot ungdomarna när de ska prova på paddligen för första gången. Jag tror att det är en väldigt fin början för en ungdom som ska påbörja en ny spännande och aktiv livstil.
En stark och positiv intern marknadsföring reflekteras utåt och är därför extremt viktig för vår individuella marknadsföring. Jag tänker på de elitaktiva som har mål på OS och VM-guld. Video är ett bra redskap när man ska marknadsföra eventuella samarbetspartners. Fler idrottare bör jobba mer så här! Inom alla idrotter!  
Företag investerar sitt engagemang i idrottare av två anledningar, egen vinning (i form av marknadsföring) samt för att de känner att de investerar i en väldigt bra produkt! Produkten anser jag, i de allra flesta fallen, vara otroligt bra förebilder, disciplinerade människor, ödmjuka och bevisligen villiga att jobba hårt! Det är såna människor de flesta vill ha i sina företag! Och på den fronten så kan man gott säga att elitidrottare, idrottare som jobbar mot en elitsatsning innefattar en hög densitet av dessa karaktärsdrag.
Kruxet är nog välkänt, elitidrottare följer sina drömmar vilket gör det extremt svårt för dem att jobba 8-16, utan möjlighet till ledighet runt mästerskap, osv. Men jag skulle vilja uppmuntra företagare att slänga ett extra öga på dessa duktiga människor, för de har en energi som är helt out-standing och får de bara chansen att göra ett bra jobb, under förutsättningen att de har tid att göra det de brinner för, så kan jag personligen gå i god för att ni kommer bli tillfredställda. Det är min personliga erfarenhet.

Jag vill med det sagt även tacka mina sponsorer som gett mig den chansen:

Rygg och Ledkliniken
Caxton Sports Management
Hälsomagasinet
Rinkeby Gård - Struts och Kalkon
Kajaktiv
Bra jobb Fredrik!

Kommentarer

Populära inlägg