Behandling

I några veckor nu så har jag haft en gradvis ökande stelhet/smärta i ländryggen. Något som jag länge trott har berott på mina förändringar i mitt töjning/stretching upplägg. (balanser i kroppen som varit felaktiga och som man dessutom gått med nästan hela livet kan orsaka en viss obekvämhet när man börjara försöka rätta till det) I mitt fall så har jag alltid haft för korta hamstrings pga av mina tidigare idrottsutövanden där jag slarvade med stretching. Men när det bara blev värre och till slut så illa att jag kände mig som en gammal gubbe på morgonen påväg till ett morgon teknikpass kändes det som att det fick vara nog. Jag kunde inte paddla den morgonen, vilket var i tisdags. Lätt deprimerad och en aning oroad ringde jag sjukgymnaster och naprapater. Rygg&Ledkliniken Nyköping erbjöd hjälp direkt. 45min senare satt jag med en trevlig kopp kaffe i handen och hölls sällskap av en trevlig dam från sekretariatet. Och sedan upplystes jag med diverse information och kunskap, vilket jag inte kunde låta bli att uttrycka mig på annat sätt än med ett stort leende och en känsla av att jag har kommit precis rätt. En otroligt bra behandling och vetskapen om att jag besatt en låsning i ländryggen släppte all oro från mina axlar. Redan nästa dag kändes det bättre och jag märkte att jag svarade bra på behandlingen.


Idag för bara några timmar sedan hade jag återbesök. Låsningen är mycket bättre nu och det syns att mina muskler är mer avslappnade än förut, så det går åt rätt håll. Jag fick samma behandling, så just nu känns det lite trött i ryggen, men än en gång bättre än vad det gjorde förut. Utan att ha känt efter för mycket så tror jag att jag fortfarande har en liten låsning som det behöver släppas på, men det är helt klart bättre och lär inte ha några problem att träna på som vanligt.

Men trots dessa positiva nyheter blev jag även behandlad för något jag inte hade en aning om att jag kunde få behandling för. Min bröstrygg sträckte jag i somras, Juli och har sedan dess besökt sjukgymnaster på flera respekterade kliniker Nyköping och Stockholm. Jag har fått bygga upp styrka och nu på senare tid fått strectha ordentligt. Tidigare har jag haft svårt med djupa andetag i utsatta lägen och varit rätt att sträcka mig vid kontringsrörelser i forsen. När jag idag berättade det för min Naprapat lät hon lite fundersam och kollade undersökande på ryggen. En rörelse och 20 rasslande knack senare så var alla kännigar av den tidigare "skadan" borta. Jag kunde inte hålla ett överraskande leende från mina läppar när jag plötsligt kunde ta djupa andetag helt känningsfritt. "Jag tror du hitta nåt där" "Jag vet att jag hitta nåt där. Man går inte med sträckningskador så länge..." (en kota i ryggen har legat helt fel och vinklats inåt istället för ut, därav trycket när jag tog djupa andetag)

Jag älskar denna expertis och kunnighet, som så självsäkert vet vad dem håller på med, men med en enorm ödmjukhet lyssnar till sina patienter trots att dem, med syftning på mig själv, inte har den blekaste aning om vad de egetligen gjort fel eller har ont i. Hur som helst är jag enormt tacksam och Rygg&led har räddat mitt liv lite grann idag...

Varma rekommendationer! Tack!

Kommentarer

Populära inlägg