Two-Face

Träningen är en del av mitt liv och min elitsatsning (nästan samma sak). En annan nästan lika viktig del är hur jag ska försörja mig och min elitsatsning. Detta är något som jag jobbar hårt med emellan mina träningar, något som jag måste jobba hårt med för att kunna fortsätta min elitsatsning. För helt allvarligt talat, inga pengar - inga drömresultat.

Så för att kunna bedriva en elitsatsning måste cash rulla in. Hur gör det flesta idrottarna då.

Man kan söka sponsorer som stödjer ens satsning. Detta har jag försökt göra på en relativt låg nivå och är något som jag har lyckats bra med, något som har varit framskridande inom svensk slalom. Detta är också något som jag ständigt jobbar vidare med för att förbättra.

Jobba extra/halvtid mindre butiker/hotell etc. Detta har jag gjort, men funnit det otroligt påfrestande på träningen. Bunden till oregelbundna tider som inte passar optimalt med träningsupplägg. Även i de fall då man som elitidrottare får ihop vardagen på detta sätt, begränsas man ständigt då ledighet krävs för att kunna deltag på träningsläger och internationella mästerskap. 

Entreprenörskap, egna företag, innovativa projekt arbeten. Att vara kreativ och använda sig utav de färdigheter man har, som oftast för elitidrottare, är unika/kan bli eftertraktade om man utformar en produkt utav det. Detta möjliggör en större frihet, kanske inte tidsmässigt, men tidsfördelningen blir på den aktivas villkor, mer eller mindre. Elitidrottare kan på detta sätt, i symbios med sin elitsatsning även skapa en karriär som efter elitsatsningen är användbar och nyttig! Viktigast av allt så kan det vara stimulerande, motiverande till att fortsätta och satsa ännu hårdare, pga de många delmålen och ständigt utvecklande karriären, samt en lösning som möjliggör en fortsatt satsning!


Jag tror kanske att en kombination av allt detta kan vara lösningen. Jag tror att viktigast av allt är att man ska kunna arbeta med passion! "Var vill man lägga sin tid och var kan ens tid vara mest utvecklande!?" För som elitsatsande så värderar man sin tid väldigt högt och vill inte slösa den på något som man känner inte ger något. Det är inte konstigt att man letar efter miljöer som är lika spännande som ens egna idrottsutövande. Jag hoppas att jag i framtiden ska kunna hjälpa duktiga, drivna människor lättare finna lösningen på den här frågan, men idag jobbar jag hårt med att hitta den själv!

Och jag tror att jag har funnit åtminstone lite rätt. På måndag börjar jag ett nytt spännande arbete hos Five Star Service där jag ska jobba ihop med mycket spännande människor som gjort helt otroliga karriärer. Tillsammans med Martin Wallenberg ska jag försöka lägga grunden för en ny affärsidé som kommer explodera! Det ska bli hur spännande som helst och oavsett så är jag övertygad om att resan kommer vara något alldeles speciellt lärorikt!

Jag har även ett par andra riktigt stora projekt på gång. Några som dras igång redan nästa vecka och några som vi kommer märka av mer i sommar. Men det får bli ett kommande inlägg. Just nu ska jag och Ludwig Andersson ta emot pris för Årets Ledare på Svenska Kanotförbundet Årsmöte!

Kommentarer

Populära inlägg