Träningsdagböcker

Någonting som är helt underbart är statistik. Tydliga konkreta resultat som man kan vrida och vända på för att försöka hitta förklaring till varför saker och ting blev som de blev. 20 chins 2012 och 25 chins 2013. Ja vad beror det egentligen på? Tack vare en noggrann träningsdagbok kan jag under flera år gå tillbaka, analysera och beräkna fram exakta trender för hur jag svarar på olika situationer. Utan en träningsdagbok så skulle jag ha det svårt att komma ihåg exakt vad, hur och när jag tränade första veckan efter SM för så många år sedan. Hur jag lyckades komma i mitt livs bästa form inför mästerskapet etc. En bra planering är nödvändig, men dessto viktigare är träningsdagboken! Mitt resultat är ett faktum, dagboken beskriver den väg jag tog.

Varför jag tar upp detta är för att jag precis avslutade min träningsdagbok för 2013. Det innebär bokslut och nytt kapitel, träningsdagbok 2014. Kul är det, en frisk fläkt!

För alla er som tränar och har något mål med er träning, börja skriv en träningsdagbok! Det gör träningen roligare, i det långa loppet! Man får lära sig att verkligen ta sig tiden och skriva i den, men efter året, när man känner att träningen har gett resultat och man tar fram träningsdagboken för att slå över till sammanställning, då är det som ett diplom med timmar av träning och ett hav av statistik som man kan gotta sig i! ”Det är därför jag är så jädra bra!”

Jag väljer tråkigt nog att inte lägga ut min träningsdagbok då jag har varit skadad i år och den anpassningsbara träningen som min rehabilitering har inneburit inte är lätt att utläsa, för andra som inte är insatta i hela bilden. Jag delger dock den träningsdagboksmall som vi använder och som min excellenta träningsgrupp Ung11 använder, varsågod!


Träningsdagbok Ung11

Kommentarer

Populära inlägg