Mycket konst... gjort

Jag kan glatt konstatera att jag paddlat ordentligt mycket konstgjort den här veckan. Pau stadion har varit öppen hela veckan med dubbla pass i banan idag och imorn. Jag paddlade även ett pass i träningskanalen i torsdags. Det börjar kännas bra nu. Det går väl lite bättre med paddlingen men det som verkligen gör att det känns bättre är att jag försöker fokusera på de grejer jag lyckas med riktigt fint. Jag har paddlat ett par pass nu mer eller mindre själv och har med det verkligen kunnat fokusera inåt på min träning och verkligen klura ut hur jag ska göra. För ofta tycker jag att kanotslalom är lite som tidningens klurigheter. Man får ofta en kombiation som man ska ta sig igenom och man kollar ofta på banan lite på olika sätt. Man ser olika saker och man försöker fundera på vad som är bäst för just mig. Just det senaste har jag inte så bra koll på. Men jag jobbar på det. Och ofta för att jag ska kunna verkligen förstå något så måste jag finna logiken med saker. Därav tycker jag träningen ibland är riktigt trevlig själv.

Dem senaste passen har jag försökt hitta flyt i banan och verkligen ha driv mot dit jag ska. Något som jag har funnit ganska svårt då det händer rätt mycket i banan. Men jag tycker jag har börjat få till det bättre och med dagens pass då jag körde aeroba loopar bestående av framportar genom hela banan ner, så tycker jag det var klart bättre. Det är en ganska nice känsla när man prickar en linje bra och man känner hur man ligger högt uppe på vattnet och det verkligen flyter på och drivet hänger med. Likaså märks det när man paddlar full fart in i en vals och går från full fart till stilla sittande med rätt bra tryck på bröstet. Det är bra med tydlighet.

En positiv överaskning är att efter ha snackat med lite fransmän i banan fick jag reda på att banan inte alltid är så oregelbunden som den är just nu. För tillfället kan ett bakvatten ha en halvmeters inhopp ena åket och andra åket ligger bakvattnet högre än strömmen vilket gör att det blir väldigt svårt att förutbestämt veta exakt hur man ska göra. Men man tränar på att läsa vattnet ordentligt i sina åk, vilket är spännande. Men det är skönt att veta att även de bästa tycker det är lite småkrångligt...

PS: vi tvättade idag också!

Kommentarer

Populära inlägg